Meest Recente Evenementen Updates

Wat is loos in de Huishoudelijke Hulp?

Geplaatst op

Geplaatst op Medemblik Actueel 30 april 2015

U bent misschien geschrokken van de brief van TSN Thuiszorg over uw huishoudelijke hulp. Nog geen actie, geen onrust en geen paniek! Niet nodig!

Huishoudelijke hulp regelt u met de gemeente Medemblik en voor 2015 heeft de gemeente geen maatregelen bedacht. Als uw indicatie voor hulp afloopt, ook als dat in 2015 is, krijgt u een brief van de gemeente en komt een medewerker langs om met u aan de keukentafel te praten over hoe de huishoudelijke hulp het beste verder kan verlopen. Er komt een verslag van de afspraken die u met de gemeente maakt en vanaf dat moment gaat weer een nieuwe indicatieperiode in.

TSN Thuiszorg is een organisatie waar gemeenten zorg inkopen. Gemeenten kiezen zelf hoe zij de huishoudelijke hulp willen regelen en wat zij inkopen. Dat kan bezuinigen betekenen maar als het nodig is kan dat ook meer hulp zijn. TSN heeft met heel veel gemeenten te maken en weet nog niet hoe dat allemaal uit gaat pakken. We begrijpen de zorgen van TSN voor hun medewerkers wel en onzekerheid is vast frustrerend maar als klant heeft u daar helemaal geen invloed op en zou u ook niet ongerust gemaakt moeten worden. Voor u geldt dat u de huishoudelijke hulp met uw eigen gemeente regelt en dat hulp pas verandert als u dat met de gemeente heeft afgesproken.

Voor mensen die in een woonzorgcentrum wonen geeft de volmondige ondersteuning van de cliëntenraad ook verwarring. Het is de cliëntenraad van TSN zelf die volledig instemt met deze brief en niet uw eigen cliëntenraad. Uw eigen cliëntenraad wist van deze brief niet af. Het Ombudsteam ook niet en wij kregen veel vragen en reacties. Wij gaan u informeren als er wel iets verandert of als de gemeente besluit de huishoudelijke hulp aan te passen.

Ik hoop niet dat alle zorgaanbieders, verzekeraars, politieke partijen, dorpsraden en hulporganisaties u gaan schrijven over uw zorg, hoe zij alle veranderingen ervaren en waar zij tegenaan lopen. We hopen ook dat het goed komt voor de medewerkers van TSN, gewoon lekker aan het werk, dan is uw huishoudelijke hulp ook maar goed geregeld!

Ombudsteam Medemblik
pommedemblik@gmail.com

ZZP: Wat kan ik er mee?

Geplaatst op

ZZP

ZZP staat voor zorgzwaartepakket.

De zorgzwaartepakketten lopen van zwaarte 1 tot en met zwaarte 10.

Pakket 1 betekent dat u met weinig zorg weer verder kunt, vanaf zorgzwaarte 4 of vijf moet u denken aan een woonzorgcentrum waar 24 uur zorg beschikbaar is en voor verpleging en hele intensieve zorg heeft u een zorgzwaartepakket nodig vanaf 8 of 9.

U krijgt een medische indicatie met als uitkomst een bij u passend zorgzwaartepakket. Met uw gemeente, zorgverzekering of uw zorginstelling wordt afgesproken welke zorg in hoeveel uren of hoeveel diensten aan u gegeven gaat worden.

In onderstaand link wordt uitgelegd hoe het allemaal werkt.
Goed om door te nemen als voor u het moment komt dat u zorg nodig heeft.

http://www.zorgkantoor-zorgenzekerheid.nl/index.cfm?act=plugin_panels.download&pgdo_id=301

Op die sokken……..

Geplaatst op

Medemblik Actueel

De afgelopen week heeft het Ombudsteam geholpen een regiotaxipas te regelen, een verhuiskostenvergoeding onderzocht en een van de cliënten heeft een topbrief geschreven aan de rechter over de mislukte bewindvoering. Blij met dat succes blijven toch steeds de zorgelijke vragen en opmerkingen van de bewoners van een woonzorgcentrum in mijn hoofd rondzingen.

De nieuwe ouderenzorg gaat ervan uit dat ouderen het liefst zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Ik denk ook dat ik het liefst zo lang mogelijk in mijn eigen huis wil blijven maar ik weet nog niet hoe het voelt als ik ‘s morgens mijn sokken niet meer aankrijg en ‘s nachts bang ben omdat ik niet zo snel bij de harttabletten kan komen en al helemaal niet meer weet waar het briefje met het telefoonnummer van mijn dochter ligt.

Dan krijg ik zorg aan huis, net zo lang tot ik het echt helemaal niet meer zelf red. Er is dan wel eerst gekeken of mijn dochter in kan komen wonen en of de buren boodschappen en mijn tuintje kunnen doen. Als ik mazzel heb kan ik nog aardig met de computer overweg en communiceer ik, zonder sokken, vanaf mijn eettafel met de kleinkinderen. Hoe buiten de wind in mijn gezicht voelt ben ik dan al lang vergeten.

Langzaam komt het woonzorgcentrum in zicht. Misschien wel lekker weer wat mensen om me heen en geen zorgen meer dat er iets misgaat. En hartstikke nieuw in de ouderenzorg; ik mag dan mijn eigen regie over mijn leven voeren! Autoriteiten zijn het over eens. We zijn blijven hangen in het zorgsysteem van de jaren 50, ouderen zijn veel te lang verwend en afhankelijk geworden van ongevraagde zorg. Dat gaan we anno 2015 anders doen. Mijn dochter krijgt bericht wanneer mijn kamer moet worden opgeruimd, mijn bed en mijn kleding moet worden gewassen en wanneer haar hulp verwacht wordt bij de maaltijden. Ik krijg regie en mag kiezen voor mijn eigen leefplezier, maar dan wel binnen de financiële kaders van de zorginstelling. Die besluit ook over wat ik nog prima zelf kan. Het is ook vast beter voor mij dat ik zelf blijf prutsen met die sokken, de dagbesteding wat teruggedraaid kan worden en ik toch mooi de hele ochtend bezig ben.

Voor het Ombudsteam grote zorg om de nieuwe zorg, heel benieuwd naar uw ervaringen en voorlopig nog werk aan de winkel.

Ombudsteam Medemblik
pommedemblik@gmail.com

Vragen doe je aan de Raad en wonen doe je Plus!

Geplaatst op

vragen

Geplaatst door Medemblik Actueel 30 maart 2015

Misschien wel ongezellig zijn wij altijd bezig met vragen, klachten en problemen. Stiekem houden we daarnaast ook van alles in de gaten. Wat het Rijk zegt, wat de gemeenteraad behandelt, welke raadsvragen gesteld worden en wat de nieuwsbrieven van zorgverzekeraars, woningcorporaties enz. te melden hebben. Steeds om te zien wat die besluiten en regels voor cliënten gaan betekenen! Veel te weinig nog met het idee dat we er echt op vooruit gaan. Toch hebben we ook wel een paar positieve geluiden.

De veranderingen, verwarringen en onduidelijkheden in de zorg zijn sinds 1 januari 2015 groot. Het is dan een lichtpuntje dat de gemeenteraadsfracties serieus volgen en vragen. In de laatste maanden vraagt bijvoorbeeld het CDA naar het gebruik van nazorg in de schuldhulpverlening en de ouderbijdrage in de jeugdzorg, PWF informeert naar de kwaliteitseisen voor de wijkteams en de bereikbaarheid van het klantcontactcentrum, de PvdA naar openbaar maken van zorgaanbieders en de samenwerking van de wijkteams en huisartsen. Van alle kanten wordt geprobeerd de nieuwe zorg een beetje in de vingers te krijgen. De praktijk sluit nog lang niet altijd aan bij wat de Raad of de cliënt bedoelde maar voor het Ombudsteam wel een weg om de problemen uit de praktijk echt onder de aandacht te brengen.

Wij ondersteunen in allerlei administratieve vragen en problemen, doen juridisch, benaderen de overheid , de corporatie of de zorgverzekeraar, maar wij klussen niet. Heel geregeld horen wij van cliënten, dwars door hun zorgen heen dat zij daarvoor contact hebben gehad met Wonen Plus. Die geluiden zijn eigenlijke altijd positief. Een organisatie speciaal voor 65 plussers, mensen met een handicap of chronisch zieken. U kunt daar eigenlijk met iedere vraag terecht. Van informatie en advies, tot het bijhouden van uw tuintje, het voorlezen van de krant of andere klussen die voor u het zelfstandig wonen een stuk plezieriger maken. Het lukt veel cliënten om op die manier zaken echt goed geregeld te krijgen.  U moet wel lid worden, dat kost ongeveer € 15,00 per jaar. Kijk echt eens even op de website van Wonen Plus, www.wonenplusnoordholland.nl. U vindt daar een lange lijst met onderwerpen waarvoor u bij hen terecht kunt. Dat kan wel eens veel geld, ergernis en zorg schelen en uw tuintje staat er in het voorjaar weer helemaal goed bij!

Ombudsteam Medemblik – pommedemblik@gmail.com

Kun je nu echt zelf je zorg kiezen?

Geplaatst op Geupdate op

Website Medemblik Actueel  vrijdag 13 maart 2015

Medemblik – Op 5 maart besloot de Gemeenteraad dat de namen van zorgaanbieders openbaar gemaakt moeten worden. U kunt dan zelf zien met welke organisaties de gemeenten in West Friesland afspraken hebben gemaakt. Geheim houden is misschien nooit een goede optie, maar open en transparant geeft niet altijd duidelijkheid.

De wethouder raadde deze stap met klem af. Namen zeggen nog niets over wat precies ingekocht is. Dat kan zomaar alleen een deel van een zorgpakket zijn. Dat ziet u aan de namen niet. Het zichtbaar maken van de aanbieders wekt ook de indruk dat de cliënt alleen daar zijn zorg moet inkopen. Hij vraagt aandacht voor de andere m.n. de kleine aanbieders die niet in de lijst staan. Daar zijn vooraf geen afspraken mee gemaakt, maar die kunnen wel de zorg bieden die bij u past. Als de prijs bij de gecontracteerde aanbieders lager ligt moet u wel zelf “een kleine bijdrage” leveren.

U snapt dat de voornaamste reden voor afspraken met zorgaanbieders de prijs is. Daar kunt u meestal ook uw voordeel mee doen. Het moet toch mogelijk zijn om op de website goed uit te leggen wat waar tegen welke prijs te koop is en hoe u met eigen ideeën over zorg om kan gaan?

Het lijkt de gemeenteraad en het college allemaal te doen om de vrije keuze van cliënten. Zorg krijgt een cliënt in natura of in de vorm van een Persoons Gebonden Budget. Die laatste heeft u nodig om zelf een zorgaanbieder te kunnen kiezen.

De website van de gemeente zegt op dit punt;

  • “Wanneer kan ik een PGB krijgen?
  • Normaal gesproken krijgt u zorg in natura. Dat betekent dat uw zorg, begeleiding en hulp geleverd wordt door organisaties waarmee de gemeente afspraken heeft. U heeft dan geen zorgen over contracten, betalingen, premies e.d.
  • We gaan terughoudend om met PGB en beperken dit tot gevallen waarin dit aantoonbaar tot effectievere én goedkopere ondersteuning leidt dan andere ondersteuning die vanuit de WMO gefinancierd kan worden.”

Kijk, dan haalt de praktijk de goede bedoelingen gewoon weer in. Mag u nu wel of niet zelf kiezen?

Wij blijven er bij u op aandringen! Steeds alle informatie en mogelijkheden vooraf vragen en goed bespreken. U koopt in, misschien komt u uit bij de bekende zorgaanbieders maar….u mag van de gemeenteraad en van de wethouder zelf kiezen!

pommedemblik@gmail.com

Een eigen bijdrage…?

Geplaatst op

Als u zorg, ondersteuning of een voorziening aanvraagt, kijkt de gemeente eerst naar wat u zelf kan, welke bijdrage uw familie of omgeving kan leveren of naar wat u zelf kunt betalen.

Er is niks mis met een beetje goed voor elkaar zorgen. Er is landelijk afgesproken dat mensen zelf meebetalen aan zorg en hulpmiddelen, maar de regeling is ingewikkeld en u heeft zelf weinig te kiezen.

Voor verpleegkundige zorg, huishoudelijke hulp en voor bijna alle voorzieningen in de WMO betaalt u een eigen bijdrage of een ouderbijdrage. De gemeente stelt vast welke zorg u toegewezen krijgt en het CAK rekent uit wat uw eigen bijdrage wordt. Het CAK is een landelijke organisatie die voor alle cliënten in Nederland uitrekent wat de eigen bijdrage wordt. Zij kijken naar uw inkomen, uw leeftijd, naar de gezinssamenstelling en naar de uren zorg of de kosten voor een voorziening.

Houd er rekening mee dat de betalingen via het CAK per vier weken lopen, dertien keer per jaar, dus steeds op een ander moment in de maand.

Stel dat het CAK berekent dat u met uw inkomen € 45,00 per vier weken zelf kunt betalen, dan krijgt u steeds per periode een factuur en betaalt u totdat de kosten voor de voorziening zijn afbetaald. Soms is er een grens van drie of vijf jaar aan de betalingen. Voor zorg betaalt u voor zolang als u die zorg nodig heeft. Als het gaat om voorzieningen als toiletpotten, beugels,trapliften of  woningaanpassingen weet dan dat u vanuit uw eigen bijdrage de voorziening meestal zelf betaalt.

Onlangs kreeg een gezin, dat bij het Ombudsteam aanklopte, om medische redenen een andere toiletpot toegewezen. De eigen bijdrage is vastgesteld op € 47,00. Het plaatsen van een gewone toiletpot  kreeg als WMO voorziening een prijs mee van € 847,00. Dit wordt 18 perioden betalen voor een doodgewone toiletpot. Kan voor de gemeente ook niet gelden dat ze eerst kijken wat de cliënt zelf kan of er een handig familielid is, of Wonen Plus iets kan betekenen of dat de Gamma misschien nog een pot met 30% korting heeft liggen?

Overleg vooraf met uw consulent wat de kosten voor de voorziening gaan worden, kijk samen met hem of haar of met het CAK wat uw eigen bijdrage wordt en hoe lang u die moet betalen. Informeer bij uw zorgverzekeraar en weeg dan zelf af of deze voorziening voor u wel de handigste weg is.

Ombudsteam Medemblik pommedemblik@gmail.com

Ombudsteam Medemblik stelt zich voor…

Geplaatst op Geupdate op

Het Ombudsteam Medemblik is er voor U

Medemblik – Vanaf nu vindt u het Ombudsteam iedere twee weken op Medemblik Actueel. We gaan u tips en advies geven en vertellen over onze ervaringen. Heeft u zelf een tip of advies of wilt u ergens over geïnformeerd worden, neem gerust contact met ons op.

Als u in de put zit, regels u gevangen houden, u in een doolhof ronddwaalt, de instanties niet over de brug komen en er voor u geen plaats lijkt in de herberg. Dan is er een Ombudsteam Medemblik. Geen ganzenbordmaatje maar een  team speciaal voor u, als u in de knoop komt met regelingen, wetten, zorgaanvragen of andere vragen en problemen.

Als u een paspoort of rijbewijs aanvraagt vindt u de weg meestal gemakkelijk zelf. Het wordt al veel lastiger als uw moeder zorg nodig heeft en de traplift, de verhuizing, de huishoudelijke hulp of het vervoer naar het ziekenhuis niet zelf kan betalen. Wat is dan een persoonsgebonden budget, waarom moet ze dan naar een wijkteam, waar geven ze medische indicaties af, hoe zit het met die eigen bijdrage en waarom betaalt mijn buurvrouw die eigen bijdrage niet?

Uw zorgverzekeraar, uw gemeente of uw woningcorporatie proberen u zo goed mogelijk te informeren maar in de praktijk lopen mensen tegen vragen en onbegrip aan, hebben het idee dat er niet echt naar hen wordt geluisterd. Soms is in uw ogen een besluit zelfs zo onredelijk dat u wel bezwaar zou willen maken.

Het Ombudsteam Medemblik helpt als u tegen die vragen en problemen aanloopt, geen oplossing meer ziet of gewoon uw verhaal kwijt wilt. Het Ombudsteam Medemblik is één van de ongeveer 160 PvdA Ombudsteams in Nederland, maar staat los van de gemeente, heeft geen politiek belang, is kosteloos en is er speciaal voor u en uw persoonlijke situatie.

In Medemblik zijn Dick Visser en Astrid Streumer de vaste leden van het Ombudsteam. Zij kennen de weg en kennen heel veel mensen. Mensen  die thuis zijn op allerlei verschillende terreinen.

Schrijf ons e-mailadres alvast in uw agenda.  Mocht het nodig zijn helpen we u graag verder. pommedemblik@gmail.com 

Het POM kan de boer op!

Geplaatst op

foto (2)

Het Ombudsteam is morgen in Wervershoof.
De Dars, kraam 62!

U bent welkom tot morgen.

PvdA Medemblik ongerust over bestemmingsreserve en onduidelijkheid jeugdzorg en WMO

Geplaatst op

De fractie van de PvdA maakt zich ernstig zorgen over de bestemmingsreserve van het college van B&W van de gemeente Medemblik ten aanzien van de decentralisaties in het sociaal domein (jeugdzorg en de WMO). Terwijl de PvdA bij de behandeling van de Herfstnota de raad en het college hiervoor al nadrukkelijk aandacht heeft gevraagd!

Voor de PvdA geldt, dat niet het budget leidend is voor te bieden zorg, maar dat de noodzakelijke zorg leidend moet zijn voor het budget. Dát is de zorgplicht van onze gemeente.

Het baart de sociaal-democraten grote zorgen, dat het college nu al, 1 maand na de start van de decentralisaties, € 200.000,- uit de bestemmingsreserve voor het sociaal domein wil halen. Buurgemeente Hoorn heeft 6 miljoen euro gereserveerd om de tegenvallers binnen de decentralisaties op te kunnen vangen. Gemeente Medemblik meende dit tijdens de bespreking van de Herfstnota, afgelopen december, met slechts € 750.000,- te kunnen doen.

Het college stelt nu namelijk: “De vraag is of de gemeente dit uitgangspunt volledig kan waarmaken. Nu blijkt namelijk dat het budget onder druk staat, omdat Medemblik een nadeelgemeente is wat betreft de Jeugdhulp“. Voor de PvdA een verontrustend signaal!

Vanuit de PvdA is tijdens de behandeling van de Herfstnota een dringend pleidooi gehouden om minimaal 1 1/2 tot 2 miljoen te reserveren, maar dit was helaas aan dovemansoren gericht.

In de commissie Samenleving van donderdag 5 februari wist wethouder Harry Nederpelt de zorg niet weg te nemen. Inhoudelijk vragen werden niet adequaat beantwoord en het ontbreekt blijkbaar nog aan veel informatie, duidelijkheid en gegevens ten aanzien van de jeugdzorg en WMO. Dit doet zeker bij de PvdA de wenkbrauwen fronsen.

De fractie werkt nu aan een motie om de bestemmingsreserve voor het sociaal domein te verhogen. Zeker nu al na 1 maand 25% van het budget wordt opgenomen en helderheid over de totale noodzakelijke zorg nog ontbreekt. Verder wil de fractie op korte termijn meer duidelijkheid van het college over de transities in het sociaal domein.

De fractie van de PvdA zal het gehele proces nadrukkelijk blijven volgen en het college kritisch bevragen, zodat onze burgers die zorgen krijgen die ze daadwerkelijk nodig hebben.

POM Medemblik is op de Promo 2015 in Wervershoof.

Geplaatst op

image

Het Ombudsteam Medemblik is zondag 8 februari op de Promo 2015 in De Dars in Wervershoof.

Vragen en problemen zijn er om met het Ombudsteam over te praten.

Wij spreken u graag. U vindt ons bij kraam 62.

Tot zondag!

cropped-gmail-pom2.jpg