Meest Recente Evenementen Updates

Ombudsteam Medemblik op Twitter en lanceert website

Geplaatst op

PvdA Ombudsteam Medemblik op Twitter en lanceert website

PvdA Ombudsteam Medemblik lanceert websiteAndijk | APB – Sinds begin 2014 is het PvdA Ombudsteam Medemblik (POM) actief binnen de gemeente Medemblik. Voor mensen is het vaak lastig in het woud van organisaties, regelingen, wetgeving en procedures te zoeken naar oplossingen voor gerezen problemen.

Waarom krijgt u die toeslag niet, wie is er als u echt even verzorging nodig heeft, waarom wordt u afgewezen voor een woning en zijn de kosten voor een aanmaning echt zo hoog? Vragen die op u afkomen. Meestal kan de gemeente, de uitkeringsorganisatie, de verzekering of de organisatie prima helpen. Maar nog te vaak lopen mensen ergens onderweg vast, blijven vragen houden, weten de weg niet en worden  niet gehoord.

Het Ombudsteam Medemblik probeert juist op die momenten te helpen. U heeft zelf al van alles geprobeerd en bent er niet uitgekomen. Misschien is luisteren en uitleggen al genoeg, maar als er meer nodig is kan het Ombudsteam informeren, de weg wijzen, meekijken en bovenal luisteren.

Meer weten over het ombudsteam? Kijk op PvdA Ombudsteam Medemblik. De POM is ook te volgen op Twitter.

Regels bijstand onwerkbaar

Geplaatst op

Regels voor de bijstand zijn onwerkbaar: dat blijkt uit een enquête van Binnenlands Bestuur in samenwerking met het actualiteitenprogramma De Monitor (KRO/NCRV) onder 473 ambtenaren werk en inkomen.

Eén op de drie medewerkers van de sociale dienst vindt de nieuwe bijstandsregels te streng. In plaats van dat ze de uitkeringsgerechtigde helpen op de arbeidsmarkt, loopt volgens hen de bijstandscliënt eerder vast in het woud der regels.

Belemmeringen
Dat blijkt uit een enquête van Binnenlands Bestuur in samenwerking met het actualiteitenprogramma De Monitor (KRO/NCRV) onder 473 ambtenaren werk en inkomen. De oude Wet Werk en bijstand (wwb) was voor bijstandscliënten al dermate complex dat die het vinden van werk in de weg stond. Met name de laaggeletterdheid, de financiële problemen en de gebrekkige administratieve vaardigheden van (veel) cliënten vormen een belemmering. De fraudewet – terugbetalen van het te veel ontvangen uitkeringsbedrag met daarbovenop een 100 procent boete – geldt eveneens als een onevenredig zware belasting.

Kledingeisen
De invoering van de nieuwe Participatiewet per 1 januari maakt het er volgens de geënquêteerden – 473 respondenten, waaronder beleids- en uitvoerende ambtenaren, afdelingshoofden en directeuren sociale dienst – allerminst beter op. De handen gaan nog wel op elkaar voor de nieuwe maatregelen om bijstandscliënten te laten voldoen aan een taaltoets en aan kledingeisen bij sollicitaties. Maar de nieuwe eisen op het gebied van reistijd (maximaal 3 uur reizen voor het werk) en de verhuisplicht zijn volgens het overgrote merendeel van de ambtenaren weinig tot zeer weinig behulpzaam om uitkeringsgerechtigden te laten terugkeren naar de arbeidsmarkt.

Nieuw sanctieregime
Ook het nieuwe sanctieregime – het opleggen van een korting op de uitkering van één tot drie maanden bij het niet nakomen van verplichtingen – stuit bijna de helft van alle respondenten tegen de borst. Het is overigens mogelijk dat verantwoordelijk minister Asscher nog met een versoepeling komt. Van de ambtenaren op de werkvloer staat één op de drie niet achter de nieuwe wwb-maatregelen. Bij de beleidsmedewerkers van de sociale dienst ligt dat percentage zelfs nog iets hoger.

Andere kant opkijken
Het wordt volgens de meeste respondenten als gevolg van de nieuwe bijstandsregels voor sociale diensten steeds moeilijker om rekening te houden met de persoonlijke situatie van uitkeringsgerechtigden. Ruim één op de drie respondenten – de directeuren niet uitgezonderd – verwacht dat de strengere regels ertoe zullen leiden dat ze vaker de andere kant zullen opkijken, of met andere woorden dat ze tot ambtelijke ongehoorzaamheid leiden. Ze leggen bijvoorbeeld geen sanctie op als cliënten zonder opzet fraude hebben gepleegd. De regels zijn volgens de meeste ambtenaren zo ingewikkeld geworden ‘dat goedwillende mensen eerder onbewust frauderen’. Die mensen een boete opleggen, vindt liefst 80 procent van de ambtenaren onterecht.

Wanhoop
De meeste ambtenaren kunnen zich goed voorstellen dat de nieuwe maatregelen uitkeringsgerechtigden tot wanhoop drijven. Nu al ziet gemiddeld 40 procent van de ambtenaren op de werkvloer dat de strengere aanpak leidt tot meer agressie. Nog meer ambtenaren – twee op de drie – voorzien dat het strengere regime een verdere toename van agressie tegen medewerkers van de sociale dienst tot gevolg zal hebben. Alleen directeuren en afdelingshoofden zien het blijkens de enquête op dit vlak iets minder somber in dan de uitvoerende ambtenaren en de beleidsmedewerkers.  De meeste ambtenaren vrezen dat de maatregelen uitkeringsgerechtigden tot wanhoop drijven.

Meer agressie
Nu al ziet gemiddeld 40 procent van de ambtenaren op de werkvloer dat de strengere aanpak leidt tot meer agressie. Nog meer ambtenaren – twee op de drie – voorzien dat het strengere regime een verdere toename van agressie tegen medewerkers van de sociale dienst tot gevolg zal hebben. Alleen directeuren en afdelingshoofden zien het blijkens de enquête op dit vlak iets minder somber in dan de uitvoerende ambtenaren en de beleidsmedewerkers.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ja: donderblauw

Neutraal: blauw
Nee: lichtblauw

Zorg in de buurt

Geplaatst op Geupdate op

Vanaf 1 januari is er een hoop veranderd in de zorg. Niet langer wordt op landelijk niveau bepaald welke ondersteuning mensen thuis nodig hebben, maar de gemeente is verantwoordelijk. Zorg wordt in de buurt geregeld, dichtbij en persoonlijk. Met als uitgangspunt dat iedereen de zorg krijgt die hij of zij persoonlijk nodig heeft.

De PvdA heeft een speciale website waar u informatie kunt vinden over alles wat verandert. http://www.pvda.nl/zorgindebuurt

Zorg in de buurt

Voor verdere vragen kijkt het Ombudsteam Medemblik graag met u mee.

Uw zorg is ook ónze zorg!

Geplaatst op Geupdate op

Via deze column zal ik  me niet richten tot andere partijen, maar juist tot ú!

img_0041_thumb[1]

 

 

 

 

 

 

 

We staan aan de vooravond van een aantal ingrijpende veranderingen: Gemeenten krijgen er de komende jaren belangrijke taken bij of de huidige taken worden uitgebreid. Het gaat o.a. om: zorg bieden aan langdurig zieken of ouderen; hulp bij het vinden van werk (of een uitkering verstrekken) en de jeugdzorg.

Voor u wellicht nog niet duidelijk, wat deze veranderingen in de praktijk gaan betekenen. Dit is de reden waarom de gemeente Medemblik informatieavonden verzorgt en ook de roadtoer langs alle kernen wordt/is georganiseerd. Een prima initiatief, want de PvdA vindt dat er een sterke overheid moet zijn die er juist voor ú is. Dienstverlening staat voorop, zeker als de komende jaren een groter beroep op u wordt gedaan in de zogenaamde participatiemaatschappij. Er wordt een nog groter beroep gedaan op vrijwilligers, mantelzorgers, familie en directe omgeving. Juist dan is het belangrijk dat u terug kunt vallen op een dienstbare overheid.

De PvdA Medemblik is vorig jaar het PvdA Ombudsteam Medemblik (POM) gestart. Mensen die u kunnen helpen in het vinden van de juiste weg in regelgeving, veranderingen, specifieke zorgvragen. Waar u tegen problemen aanloopt die u op eigen kracht niet kan oplossen, met vragen blijft zitten of tegen onbegrip aanloopt, is het de moeite waard om te kijken of het Ombudsteam Medemblik iets voor u kan doen: pommedemblik@gmail.com

Uw zorg is ook onze zorg!

Bert de Jong
fractievoorzitter PvdA

Graag gedaan

Geplaatst op Geupdate op

Dankjewel en graag gedaan!
Dat gebeurt toch niet vaak.
Een verkiezingsposter wil nog wel eens lukken, maar een dankjewel aan de gemeenteraad, met plakbandjes voor de ramen, is echt maar door heel weinig mensen gedaan.

Bijzonder! Leuk! Dankjewel!

Eerst onze complimenten voor de Dorpsraad Andijk.
Fantastisch hoe zij, bewoners ondersteunde, gedegen en onderbouwd de standpunten aan de Gemeenteraad kenbaar maakte, partijen tipte en breed om aandacht heeft gevraagd. Wij zijn al enthousiast over kern- en dorpsraden, maar zien natuurlijk ook dat het vaak lastig is om een serieuze rol te spelen, gehoord en geïnformeerd te worden, maar hier zie je hoe het kan werken. Proficiat!
Complimenten ook voor de omwonenden. U liet zich informeren en ondersteunen en was er toen het nodig was. U was met velen in de gemeenteraad om te laten zien dat dit besluit niet alleen over de ondernemer ging maar ook over U. Natuurlijk teleurstelling bij de ondernemer. Een voorziening die heel wel een antwoord had kunnen zijn, maar ook een voorziening op een plek die, voor het centrum in het dorp Andijk, niet geschikt is.

Wij zijn blij dat we er voor u konden zijn. Dick Visser en Jan Burger in de aanloop met een luisterend oor en een advies hier en daar. Bert de Jong bij de journalisten van Wakker Nederland en Jan Burger met uiteindelijk een motie in de Raad. Dat blijft altijd een tikje een waagstuk, maar wie niet waagt, die niet wint en unaniem werd ons voorstel door de Raad overgenomen.

We vinden overigens dat de buitenlands medewerkers op een goede manier gehuisvest moeten worden. We zijn blij met hun arbeidsinzet in onze bedrijven. Samen met de werkgevers kijken we naar de mogelijkheden. We vinden dat arbeidsmigranten serieus betaald en veilig gehuisvest moeten worden, maar ook dat huisvesting moet passen in de omgeving. Grootschalige huisvesting past echt niet in kernen.

Er komen vast nog heel veel besluiten die voor u van belang zijn en waar u uw zegje over wilt doen. Wij horen u en uw dorpsraad graag, wij ondersteunen en gaan wagen.
Als u belooft dat u plakband in huis haalt, beloven wij dat wij voor u de posters maken die u nodig heeft om de komende jaren de gemeenteraad te bedanken voor de besluiten die we voor u gaan nemen.

Fractie PvdA Medemblik

Persbericht start Ombudsteam Medemblik

Geplaatst op Geupdate op

Ombudsteam Medemblik

Waar alle politieke activiteiten de komende weken draaien om de gemeenteraadsverkiezingen, draait het in het Ombudsteam Medemblik om ondersteuning voor de komende jaren. Het draait ook niet om politiek, niet om de PvdA het draait om mensen die even vastlopen.

In het woud van organisaties, regelingen, wetgeving en procedures is het vaak lastig zoeken. Waarom krijgt men die toeslag niet, wie is er als je echt even verzorging nodig hebt, waarom wordt iemand afgewezen voor een woning en zijn de kosten voor die aanmaning echt zo hoog? Vragen die op mensen afkomen. Meestal kan de gemeente, de uitkeringsorganisatie, de verzekering of de organisatie prima helpen. Maar nog te vaak lopen mensen ergens onderweg vast, blijven vragen houden, weten de weg niet en worden  niet gehoord.

Met het Ombudsteam Medemblik probeert de PvdA juist op die momenten te helpen. Mensen hebben zelf al van alles geprobeerd en zijn er niet uitgekomen. Vaak is luisteren en uitleggen al genoeg, maar als er meer nodig is kan het Ombudsteam informeren, de weg wijzen, meekijken met die belangrijke brief en luisteren als mensen even hun ervaring willen delen.

Tom Beuker, Els Meester, Astrid Streumer en Dick Visser zijn de vaste leden van het  Ombudsteam. Mensen met een groot eigen netwerk en heel veel contacten. Ieder op een speciaal terrein. Maar ze hebben ook ingang in de netwerken van mensen om hen heen. In de gemeente, in de regio en landelijk. Er zijn landelijk al 180 PvdA Ombudsteams. Al de vragen en problemen die daar voorbij gekomen zijn, helpen ook om vragen te kunnen beantwoorden. Niet voor alles zal er een oplossing zijn of komt het gewenste antwoord op een vraag. Weet dan wel waarom dat is en blijf niet zitten met onbegrip of boosheid. Als er wel iets mogelijk is helpt het Ombudsteam die kansen te benutten.

Het Ombudsteam heeft ook contacten met de politiek. Niet als partij, niet als woordvoerder in de Raad of als onderhandelaar maar wel met kennis en ervaring. Als een vereniging niet weet hoe ze de politiek moet benaderen, als buurbewoners niet weten waar ze terecht kunnen of als men niet weet of een advocaat kan helpen, komt het Ombudsteam in beeld. Zij kennen de procedures, kennen de mensen en kunnen zelfs een informatieavond organiseren waar de mensen met eenzelfde probleem met elkaar in gesprek gaan en misschien samen weer verder kunnen.

Kortom waar men tegen problemen aanloopt die men op eigen kracht niet kan oplossen, met vragen blijft zitten of tegen onbegrip aanloopt is het de moeite waard om te kijken of het Ombudsteam Medemblik iets voor u kan doen. Dat gaat nooit zonder toestemming en men hoeft geen lid te zijn van de PvdA.

Het Ombudsteam Medemblik is te bereiken via pommedemblik@gmail.com of via onze Facebook pagina POM Medemblik.


De vaste leden van het Ombudsteam Medemblik

V.l.n.r. Dick Visser, Astrid Streumer, Tom Beuker, Els Meester